Wees nooit bang voor uw eigen woorden

Zij zijn uw geschenk aan anderen

 

Middagsessie

Werk maken van je businessverhaal: Aristoteles weet raad

 

 

Voor: (zelfstandig) ondernemers en communicatiemedewerkers

 

 

Inschrijven

(zie informatie hieronder)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jouw businessverhaal langs de meetlat van Aristoteles

De indrukwekkende en inspirerende toespraken van Barack Obama en Steve Jobs zijn gestoeld op de principes van de retorica. Volgens Aristoteles zijn er drie dingen belangrijk als je een welluidend en overtuigend verhaal wil vertellen.

In de eerste plaats is het belangrijk dat je weet met welke overwegingen je jouw verhaal overtuigend wil laten zijn. Welke feiten wil je in je verhaal gebruiken?

In de tweede plaats is het van belang dat je weet hoe je je verhaal wil vertellen. ‘Het is niet genoeg te weten wat je moet zeggen; je moet ook weten hoe dit te zeggen. Dit draagt sterk bij aan de indruk die een toespraak maakt’. Ook de oude Grieken wisten al dat het de toon is die de muziek maakt.

Ten derde moeten de elementen van het verhaal op een bepaalde manier geordend worden. Hoe dragen we het verhaal voor? Er moet sprake zijn van melodie en ritme. Omdat Aristoteles zich bezighield met toespraken, speelt het stemvolume en de toonhoogte een belangrijke rol.

Aristoteles stelt: ‘In krachtmetingen komt gewoonlijk degene die hier werk van maakt als winnaar uit de strijd’. De geschiedenis heeft duidelijk gemaakt dat Obama en Jobs tot deze winnaars behoren. Aristoteles zou in die zin trots geweest zijn op deze mannen.

Waarom zouden we als ondernemers of als communicatiemedewerkers niet ook gebruik maken van de ideeën van Aristoteles? Zeker als we een businessverhaal te vertellen hebben waarmee we onze organisatiedoelstellingen willen bereiken. Daarvoor is het nodig dat we onze eigen woorden omvormen tot een verhaal dat anderen met ons verbindt. We hebben narratieve elementen nodig om van woorden een verhaal te maken. Een verhaal dat welluidend en overtuigend is. Op papier, op je website, als lezing of als presentatie.

Zo zetten we klassieke ideeën in voor de dagelijkse praktijk. Oftewel: Aristoteles.nu

Het resultaat is:
– een verhaal waarin argumenten een rol spelen (logos)
– een verhaal dat interessant genoeg is voor anderen om te lezen of naar te luisteren (pathos)
– een verhaal dat authentiek is en past bij jou die het verhaal vertelt (ethos)

Wil je een keer spelen met de ideeën van Aristoteles?

Wil je je eigen verhaal langs de meetlat van Aristoteles leggen?

Wil je jouw woorden op basis van de retorica tot een verhaal vormen?

In de eendaagse sessie ‘Maak werk van je businessverhaal: Aristoteles.nu’ gaan we concreet aan de slag.
Aan het eind van de dag ga je naar huis met (een aanzet tot) een verhaal dat de spijker op zijn kop slaat.

 

 

 

Tarief, data en locatie

Tarief: deelname aan de middagsessie ‘werk maken van je businessverhaal’ bedraagt € 125,- excl. btw.

Inclusief ‘huiswerk’, opdrachten, lunch, koffie/thee en versnaperingen.

Data: vrijdag 25 januari 2019 OF donderdag 21 maart 2019

Tijd: 12.30 – 17.00 uur

Lokatie: Nader te bepalen. In ieder geval regio Eindhoven

 

15 + 12 =